Biona 2000/Active
Lähetetty: 10.11.2019 12:49:29
Alkuun kiitotokset ylläpitäjällle uudesta keskustelupalstasta!
Onkos jollakulla Suomessa vielä otsikon mukainen poltin käytössä?
Itsellä on ollut pian 13 vuotta. Siitä tuli aika nopeasti myös harrastusväline, koska vaatii harrastuneisuutta erinäisten ominaisuuksien, tai rehellisemmin sanottuna tyyppivikojen vuoksi.
Viimeisin homma oli kun syksyllä oli tarkoitus tehdä syyshuolto polttimelle, huomasin että palopesä on oikein kunnolla halki. No ajattelin, että eipä tässä hätää, otetaan palopesä varaosapolttimesta. Varaosapolttimissa sama homma, kaikissa palopesä halki. 5 minuutin miettimisen tuloksena totesin, että koitetaanpa hitsata se. Ei ollut kaasutohoa jolla olisi saanut valuraudan kuumaksi eikä valurautapuikkojakaan, mutta ajattelin, että kokeillaan sitten kylmiltään rosteripuikolla, kai sen sillä saa paremmaksi ainakin hetkeksi. 2 kuukauden käytön jälkeen näytti saumat vielä ehjältä, joten kai se yhden lämmityskauden kestää. Täytyy tehdä seuraava hitsaus sitten paremmin.
Toinen ongelma on että sytytysvastukset ovat turhan lyhytyikäisiä. Googlauksella löytyi Japanissa valmistettuja keraamisia vastuksia, jotka kai valmistajan testeissä ovat kestäneen 100000 sytytyskertaa. Pari sellaista tilaukseen ja metallikaupasta pätkä haponkestävää 20 mm putkea millin seinämällä. Vastus sopii siis sisämitaltaan 18 mm putkeen. Tällä ei syty koskaan ensimmäisellä yrityksellä, mutta viikon käytössä on kuitenkin syttynyt lopulta ilman häirölle menoa. Pitänee laittaa vastus pidempään putkeen ja supistaa ulostulo niin tulee kapeampi ilmavirta lähemmäksi pellettiä.
Tässä sytytysvatusvaihdossa, kytkin sitten vahingossa sytytysilmapuhaltimen väärinpäin, joten ohjauyksiköstä kärähti FETti. Spekseiltään sinnepäin olevan komponentin onneksi sai kaupasta. Tuli vain revittyä vanha irti niin väkivaltaisesti, että lähti kaksipuolisen piirilevyn holkit mukana. Olisi kannattanut vain katkaista vanhan komponentin jalat ja juottaa uusi niihin kiinni. No nyt se kuitenkin tuon osalta toimii.
Pelletinsekoitusroottorit ovat kulutustavaraa. Niitä olen tehnyt leikkaamalla käytetyistä jäähdytetyistä jarrulevyistä sopivia paloja. Akselin päähän hitsaan haponkestävän prikan ja siihen hitsaan roottorin. Toimivat aikansa. Tähän asti suurin osa roottoreista on ollut 2 lapaisia, mutta nyt on 4 lapaisen aihiot odottamassa kasaamista.
Harkinnassa on ollut myös poltinmallin vaihtaminen, mutta tämä lämmityskausi menee todennäköisesti vielä tällä nykyisellä. Kipi Rot Power olisi kiinnostava, koska ohjausyksiköllä saa lämmityksen säädön ja se tukee myös Lambda-anturilla paloilmamäärän säätöä.
Onkos jollakulla Suomessa vielä otsikon mukainen poltin käytössä?
Itsellä on ollut pian 13 vuotta. Siitä tuli aika nopeasti myös harrastusväline, koska vaatii harrastuneisuutta erinäisten ominaisuuksien, tai rehellisemmin sanottuna tyyppivikojen vuoksi.
Viimeisin homma oli kun syksyllä oli tarkoitus tehdä syyshuolto polttimelle, huomasin että palopesä on oikein kunnolla halki. No ajattelin, että eipä tässä hätää, otetaan palopesä varaosapolttimesta. Varaosapolttimissa sama homma, kaikissa palopesä halki. 5 minuutin miettimisen tuloksena totesin, että koitetaanpa hitsata se. Ei ollut kaasutohoa jolla olisi saanut valuraudan kuumaksi eikä valurautapuikkojakaan, mutta ajattelin, että kokeillaan sitten kylmiltään rosteripuikolla, kai sen sillä saa paremmaksi ainakin hetkeksi. 2 kuukauden käytön jälkeen näytti saumat vielä ehjältä, joten kai se yhden lämmityskauden kestää. Täytyy tehdä seuraava hitsaus sitten paremmin.
Toinen ongelma on että sytytysvastukset ovat turhan lyhytyikäisiä. Googlauksella löytyi Japanissa valmistettuja keraamisia vastuksia, jotka kai valmistajan testeissä ovat kestäneen 100000 sytytyskertaa. Pari sellaista tilaukseen ja metallikaupasta pätkä haponkestävää 20 mm putkea millin seinämällä. Vastus sopii siis sisämitaltaan 18 mm putkeen. Tällä ei syty koskaan ensimmäisellä yrityksellä, mutta viikon käytössä on kuitenkin syttynyt lopulta ilman häirölle menoa. Pitänee laittaa vastus pidempään putkeen ja supistaa ulostulo niin tulee kapeampi ilmavirta lähemmäksi pellettiä.
Tässä sytytysvatusvaihdossa, kytkin sitten vahingossa sytytysilmapuhaltimen väärinpäin, joten ohjauyksiköstä kärähti FETti. Spekseiltään sinnepäin olevan komponentin onneksi sai kaupasta. Tuli vain revittyä vanha irti niin väkivaltaisesti, että lähti kaksipuolisen piirilevyn holkit mukana. Olisi kannattanut vain katkaista vanhan komponentin jalat ja juottaa uusi niihin kiinni. No nyt se kuitenkin tuon osalta toimii.
Pelletinsekoitusroottorit ovat kulutustavaraa. Niitä olen tehnyt leikkaamalla käytetyistä jäähdytetyistä jarrulevyistä sopivia paloja. Akselin päähän hitsaan haponkestävän prikan ja siihen hitsaan roottorin. Toimivat aikansa. Tähän asti suurin osa roottoreista on ollut 2 lapaisia, mutta nyt on 4 lapaisen aihiot odottamassa kasaamista.
Harkinnassa on ollut myös poltinmallin vaihtaminen, mutta tämä lämmityskausi menee todennäköisesti vielä tällä nykyisellä. Kipi Rot Power olisi kiinnostava, koska ohjausyksiköllä saa lämmityksen säädön ja se tukee myös Lambda-anturilla paloilmamäärän säätöä.