Pellettilaite jatkuvasti rikki

Japejaecotec
Viestit: 12
Liittynyt: 26.07.2022 14:56:03

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja Japejaecotec » 04.01.2023 22:14:50

Moro,

Joo kyllä se putki oli kuuma ja nappulat palaneet sulkusyöttimelle asti pois. Tosiaan pitää kuitata ylikuumenemissuoja ja ohjeistetaan jopa käyttämään virrattomana ohjauskeskusta.
Olen nämä käytettynä ostanut, EcoTec A4 ja termax pellet 25S kattila. Niin ja ajan tällä varaajaan ja siellä on käyttövesikierukka.
Pellettiä vasta 2022 marraskuusta.
EcoTec A4 ja Termax 25S kattila+2000l varaaja.

sivuvaunu
Viestit: 68
Liittynyt: 01.07.2020 12:06:31

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja sivuvaunu » 05.01.2023 10:47:07

Terve,
Kyllä siellä sitten ihan oikea takatulitilanne on ollut, jos noin kuumenee, Onpas kummallista. Onko tämä alkanut aivan yllättäen vai jotenkin vähän kerrallaan? Kuluneet lokerosyöttäjän läpät tuota voisi tehdä mutta ne on siis uudet?
Varaaja tietysti tekee sen, että taukoajat pitenee eli takatulimahdollisuus kasvaa. Mulla ei ole varaajaa, sikäli eri tilanne. Sitten on se palopään ja poltinputken liitoskohta johon mm. Wahlroos Werkstad suosittaa pakoputkitahnalla tiivistystä. En ole omaani enää vuosikausiin tiivistänyt, ei silti ainuttakaan takatuliyritystä. Oikein puruinen pelletti saattaa tälle altistaa, mulla on nyt Hankkijan myymää Propelletttiä siilossa, oikein hyvää laadultaan. Mutta on ollut myös puruisempaa ja pienempää tuotetta mm. Kurikka Timberiltä, ilman ongelmia.
Yhteenvetona en nyt osaa sanoa varmasti mistä kiikastaa. Se takatulianturi voi kyllä olla herkistynyt, niillä on ilmeisesti tällaista taipumusta.
Onko foorumin muilla Bioline20 - käyttäjillä kommentoitavaa?
Pellettilämmitystä jo vuodesta 2001. Kalustona EcotecA3 & Bioline20 + PE-20 kattila

EKo_pelle
Viestit: 97
Liittynyt: 08.07.2019 17:56:54

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja EKo_pelle » 06.01.2023 19:45:08

Japejaecotec kirjoitti:
04.01.2023 20:30:06
Terve, mulla sama poltin ja takatuli vaivaa lähes päivittäin. Sulkusyöttimessä uudet original muovit. En ymmärrä, tämä vaiva alkanut yhtäkkiä. Voiko olla pelletti syynä? Aiemmin Hankkijan nyt versowoodin pellettiä.
Itselläni Ecotecista paloi polttimen putki puhki. Poltin sai sieltä ilmaa ja se ruokki hiillosta taaksepäin.
Kurkkaa puhaltimen alle, että onko polttimen runkoputkessa reikää. Reikä voi olla hyvinkin pieni.

Japejaecotec
Viestit: 12
Liittynyt: 26.07.2022 14:56:03

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja Japejaecotec » 06.01.2023 23:22:06

Ok, pitääpä kurkata se putki. Ennen kun laitoin vehkeet kiinni, purin polttimen ja rassarin puhtaaksi kaikki paikat. Sytytysvastus oli palanut ja puhaltimen laakerit kankeat, niitäkin oli vaihdeltu jo kun oli laakeripesät kärsineet, joten tilasin uuden puhaltimen ja sytytysvastuksen länsinaapurista. Kyllähän se toimikin melkein pari kuukautta ongelmitta ja nyt alkoi tuo vaiva. Takatuli vaiva taisi loppua kun laitoin lepo säädöt ruuville 60s. Puhallin 15s. Tauko 8 min.
Pellettiä vasta 2022 marraskuusta.
EcoTec A4 ja Termax 25S kattila+2000l varaaja.

Japejaecotec
Viestit: 12
Liittynyt: 26.07.2022 14:56:03

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja Japejaecotec » 06.01.2023 23:24:26

Ok, pitääpä kurkata se putki. Ennen kun laitoin vehkeet kiinni, purin polttimen ja rassarin puhtaaksi kaikki paikat. Sytytysvastus oli palanut ja puhaltimen laakerit kankeat, niitäkin oli vaihdeltu jo kun oli laakeripesät kärsineet, joten tilasin uuden puhaltimen ja sytytysvastuksen länsinaapurista. Kyllähän se toimikin melkein pari kuukautta ongelmitta ja nyt alkoi tuo vaiva. Takatuli vaiva taisi loppua kun laitoin lepo säädöt ruuville 60s. Puhallin 15s. Tauko 8 min.

Niin ja sitä pakoputkikittiä olen mörjännyt myös sinne saumaan.
Pellettiä vasta 2022 marraskuusta.
EcoTec A4 ja Termax 25S kattila+2000l varaaja.

EKo_pelle
Viestit: 97
Liittynyt: 08.07.2019 17:56:54

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja EKo_pelle » 07.01.2023 10:25:11

OK. Hyvä, jos nyt toimii.
Helpoin tapa tarkistaa polttimen putki, on irrottaa puhallin. Sehän on muistaakseni vain yhdellä ruuvilla kiinni.
Poltinputken yläpinta oli palanut minulla kattilan luukun reunasta pitsin ohueksi ja siinä oli pienen pieniä reikiä. Nopealla vilkaisulla niitä ei edes olisi huomannut.

sivuvaunu
Viestit: 68
Liittynyt: 01.07.2020 12:06:31

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja sivuvaunu » 07.01.2023 14:59:14

Onkosulla sulla käytössä vedontasaajaa/ savukaasuimuria?
Tuollanen iso 2000 litran varaaja aiheuttaa kai todella pitkän taukoajan polttimelle sen jälkeen kun varaaja on kuuma. Sammuuko sulla poltin kokonaan tauon ajaksi vai jääkö se ylläpitohehkun varaan ?
Ecotekki toimii minusta (talvella) paremmin ilman varaajaa, uusi poltto lähtee ylläpidosta todella nopeasti liikkeelle. A4: ssa taitaa olla kuumailmasytytys, se A3: n kiuasvastus ei todellakaan toiminut luotettavasti.
Hyvä jos tilanne on paranemaan päin, kyllä se siitä sanoi Manukin aikoinaan.
Pellettilämmitystä jo vuodesta 2001. Kalustona EcotecA3 & Bioline20 + PE-20 kattila

--IMSL--
Viestit: 86
Liittynyt: 31.05.2019 22:52:16

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja --IMSL-- » 07.01.2023 20:53:42

Japejaecotec kirjoitti:
04.01.2023 20:31:50
Terve, mulla sama poltin ja takatuli vaivaa lähes päivittäin. Sulkusyöttimessä uudet original muovit. En ymmärrä, tämä vaiva alkanut yhtäkkiä. Voiko olla pelletti syynä? Aiemmin Hankkijan nyt versowoodin pellettiä.
Tuo sulkusyöttimen läppien vaihto ei aina käy niinku Strömsöös. Itse vaihdoin aikoinaan uudet läpät ja ylikuumenemishäiriöt silti jatkui, aikani etsin vikaa muualta kunnes vaihdoin toiset läpät. Vaivat loppui. Edellisissä läpissä ei ollut mitään vikaa, jotenkin olin saanut ne jotenkin huonosti asettumaan ja vuodot jatkui, koska seuraavalla vaihtokerralla pistin ne samaiset läpät paikoilleen, poltin toimi niinku pitikin.
Millaiset nuo mainitsemasi original läpät on, tuskin niitä alkuperäisiä keltaisia muoviläppiä, jotka oli tosi onnettomat. Toivottavsti niitä ei edes mistään enää saa :D
Läppien viisteen suuntakin on tärkeä laittaa oikeinpäin pyörimissuuntaan nähden.

sivuvaunu
Viestit: 68
Liittynyt: 01.07.2020 12:06:31

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja sivuvaunu » 08.01.2023 10:37:54

Ecotekillä taisivat tehdä jonkinlaista tutkimustyötä noiden läppien suhteen. Ne aivan alkuperäiset kirkkaan keltaiset oli tosiaan pohjanoteeraus, maksoivat kauheasti eivätkä juuri kestäneet käytössä. Uudessa BL20: ssä on vielä originaaliläpät vuodelta 2016, näyttävät ja tuntuvat vielä olevan OK. Tein aikanaan itse läppiä Jyväskylän ETRAsta löytyneestä punaisesta 3mm paksusta silikoonilevystä. Paras aine tähän asti, leikkasivat liikkeessä läppien levyisen (64mm?) suikulan metrin leveästä rullasta ja siitä mattoveitsellä itse taiteillen läpät Aine on niin pehmeää ettei mittatarkkuusvaatimus ole kovin suuri eikä viisteitä tarvinnut askarrella lainkaan. Yhden satsin kerkisin A3: een vaihtaa, loput on vieläkin varaosina hyllyssä.
Eli läppämurheita ei näissä enää taida olla.
Pellettilämmitystä jo vuodesta 2001. Kalustona EcotecA3 & Bioline20 + PE-20 kattila

Koppis74
Viestit: 11
Liittynyt: 09.12.2022 14:41:05

Re: Pellettilaite jatkuvasti rikki

Viesti Kirjoittaja Koppis74 » 16.01.2023 15:02:54

Kokemuksia aloittajalta. Ei olla vielä uutta pellettilämmitintä saatu taloon. Pyydettiin paikalle alan asiantuntija, joka näitä huoltaa ja myy. Oli vielä toiveena tällä asiantuntijalla, että tästä voisi saada toimivan kalun pienillä muutostöillä, mutta nekin toiveet alkaa pikkuhiljaa valua pois kuin vesi hanhen selästä. Edistystä on tapahtunut, muttei riittäväsi. Pahimmillaan huoltomies kävi kaksi kertaa päivässä, mutta nyt ollaan jo päästy viiden - seitsämän päivän polttoaikaan, mutta sen jälkeen taas kone alkaa oikuttelemaan. Toki tässä väliaikana on nyt opittu laitetta käyttämään itsekin rohkeammin. Uutena ilmiönä on, että poltin kärähtää tosi nopeasti. Vaihdoimme uuden polttimen ja käyttöaika oli viikon. Edellinen osa, tosin käytetty, toimi pari viikkoa. En tiedä, onko uutena Ruotsista ostettu poltin maanantaikappale vai onko koneessa joku vika nyt mikä kärventää polttimoita. Pellettikone on kuitenkin kaikesta huolimatta polttanut pellettiä tämän parin kuukauden aika tuplamäärät mitä kuuluisi ja koska kone on ollut vikatiltissä ja menty termostaatilla, sähkölaskukin on huima. Kyllä tässä hermot menee kerrassaan. Jollette olisi laittanut näitä positiivisia kommentteja, harkitsisimme siirtymistä jo öljylämmitykselle.

Vastaa Viestiin