Sulkusyöttimen askartelu
Lähetetty: 16.09.2021 11:04:35
Millaisia edullisia valmiita sulkusyöttimiä löytyy? Oma vanha Laatuliekin poltin pikkuisen paranisi turvallisuudessa jos polttimen pudotusputkessa olisi sulkusyöttö. Käytännössä se voisi olla heti spiraalin alla ennen pudotusputkea.
Jos tuon tekee kokonaan itse, niin voisi ottaa sulkusyltön roottorin pyörityksen spiraalin pyörimisestä. Sulku saa olla paikallaan, kun ei uutta pellettiä ole tulossa. Spiraalin moottorin akseliin mahtuu noin 10 mm leveä hammasratas, jonka kanssa voiman saisi toisaalle. Melko pienellä voimalla se sulkusyöttö toimii ja muoviset hammasrattaat kai kestäisi tarpeeksi. Jos ei hammasratas, niin miksi ei myös hihna voisi tulla siihen (tai hammasratas ja hento hammashihna).
Kuinka paljon pelletin kuljetus kuluttaa sulkusyötintä eli jos sen myös tekee muovista ja kumista, niin kuinkakohan usein joutuu osaa vaihtamaan kulumisen takia. Jos itse teen, niin 3D-tulostimen kanssa saa tehdä harjoituskappaleita useamman. Alkuun se kestävyys ei ole ensimmäinen kysymys. Ensimmäiset ABS:stä, mutta kai sitä nailonin tulostamista pitäisi harjoitella, kun saa vahvempia osia siitä.
Takapalon takia polttimeen joutuu vaihtamaan kapasitiivisen anturin. Niitä saa melko halvalla ja vaihtokaan ei vie kauaa, mutta parempi kai korjata yhtä syytä takapalon syntymiseen eli hyvä minimoida ilman kulku polttimen välisäiliössä. Toisaalta sinne välisäiliöön voisi lisätä pienen lämmöstä sulavan vesipanoksen. Sen pitäisi vuotaa tyhjäksi ennen kapasitiivisen anturin kuumenemista. Kastuneen pelletin poistamisessa on enemmän töitä kuin kapasitiivisen anturin vaihdossa.
Karstan kertyminen polttimen palopäähän on se tavallisin syy polttimen syötön jumittamiseen ja pysähtyneenä takapalo voi iskeä.
Jos tuon tekee kokonaan itse, niin voisi ottaa sulkusyltön roottorin pyörityksen spiraalin pyörimisestä. Sulku saa olla paikallaan, kun ei uutta pellettiä ole tulossa. Spiraalin moottorin akseliin mahtuu noin 10 mm leveä hammasratas, jonka kanssa voiman saisi toisaalle. Melko pienellä voimalla se sulkusyöttö toimii ja muoviset hammasrattaat kai kestäisi tarpeeksi. Jos ei hammasratas, niin miksi ei myös hihna voisi tulla siihen (tai hammasratas ja hento hammashihna).
Kuinka paljon pelletin kuljetus kuluttaa sulkusyötintä eli jos sen myös tekee muovista ja kumista, niin kuinkakohan usein joutuu osaa vaihtamaan kulumisen takia. Jos itse teen, niin 3D-tulostimen kanssa saa tehdä harjoituskappaleita useamman. Alkuun se kestävyys ei ole ensimmäinen kysymys. Ensimmäiset ABS:stä, mutta kai sitä nailonin tulostamista pitäisi harjoitella, kun saa vahvempia osia siitä.
Takapalon takia polttimeen joutuu vaihtamaan kapasitiivisen anturin. Niitä saa melko halvalla ja vaihtokaan ei vie kauaa, mutta parempi kai korjata yhtä syytä takapalon syntymiseen eli hyvä minimoida ilman kulku polttimen välisäiliössä. Toisaalta sinne välisäiliöön voisi lisätä pienen lämmöstä sulavan vesipanoksen. Sen pitäisi vuotaa tyhjäksi ennen kapasitiivisen anturin kuumenemista. Kastuneen pelletin poistamisessa on enemmän töitä kuin kapasitiivisen anturin vaihdossa.
Karstan kertyminen polttimen palopäähän on se tavallisin syy polttimen syötön jumittamiseen ja pysähtyneenä takapalo voi iskeä.