Ecotec Huoltoa
Ecotec Huoltoa
Otin pari viikkoa sitten pellettipolttimen irti ja tein vähän laajemman perushuollon. Ensin tietenkin puhdistin polttimen perusteellisesti ilmalla ja rapsuttelemalla kiinteät karstat irti. Purkasin sulkusyöttimen, tarkastin ja voitelin puslat, vaihdoin myös uudet läpät. Sitten irroitin sisäisen ruuvin 6203-LU-laakerin, se oli ihmeekseni täynnä pelletin pölyä vaikka siinä oli silikonimaiset suojat paikoillaan. Otin siis ne suojat pois ja puhdistin ilmalla. Laakeri tuntui pyörivän ihan normaalisti, joten pistin sinne vain uutta vaseliinia ja suojukset paikoilleen ja takaisin kiinni polttimeen. Tämä laakeri piti olla paremmmin suojattu kun se alkuperäinen peltisuojimilla ollut olikohan 6203-ZZ laakeri, joka hirtti kiinni vajaassa vuodessa. Varalaakerina on laatikossa vielä muovisuojuksinen 6203-2RS. Maljassa oleva ensiöilmarengas oli myös irroitettava, että sai kunnolla puhdistettua ne ilmaraot. Jotkut raot oli vääntyneen melkein tukkoon, joten niitä joutui pikkurälläkälla ja loppuun kuluneella millisellä laikalla avartaa(just onnistui tuolla variaatiolla ). Puhdistin vielä tasovahdit ja liekkivahdin. Tarkastin myös sisäisen siirtoruuvin kunnon.
Nyt on hyvä odottaa talven paukkupakkasia, kun on vielä varastossa itsetehtyjä sulkusyöttimen läppiä, tasovahdit ja muutama liekkivahti
Moottorille ja vaihteistolle en tehnyt mitään, koska nehän ei enää mee rikki
Nyt on hyvä odottaa talven paukkupakkasia, kun on vielä varastossa itsetehtyjä sulkusyöttimen läppiä, tasovahdit ja muutama liekkivahti
Moottorille ja vaihteistolle en tehnyt mitään, koska nehän ei enää mee rikki
Re: Ecotec Huoltoa
Tommonen vaihteisto ja moottori ollut vuosikaudet. Vähän on suttuinen kuva.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.11.2019 21:45:48
Re: Ecotec Huoltoa
Mistä tuo moottori/vaihteisto on? Lukeeko tossa Panasonic onko tuota puhallintakin modattu kun on kylellään? Jos sattuu joskus iteltä hajoamaan ni mielenkiinnosta kyselen.
Re: Ecotec Huoltoa
Vaihdeaski on tälläinen.
https://fi.rsdelivers.com/product/panas ... nm/0424049
Moottori saattaa olla tälläinen, tyyppiä en näe kun merkintä on niin ahtaassa paikassa.
https://fi.rsdelivers.com/product/panas ... -1/0424144
Lisäksi metallifirma sorvasi aksilan sovitusholkin. Vaihteistomoottorin pyörimistopparina on vain lattaraudan pätkä.
Sitten vielä piti vaihtaa polttimessa oleva isompi ketjuratas muutamaa piikkiä isompi. Alkuperäiselläkin toimi mutta syötönsäätövara oli toiseen suuntaan tapissa. Ratas löytyi Etrasta, maksoi reilun kympin verran. Pidempi ketju muutaman euron.
Vaihteiston hintaa en muista, mutta oli jonkinverran kalliimpi kun ecotecin oma, joka ei yleensä kauaa kestänyt kun muoviratas korkkasi.
Ai niin, jäi vielä... Puhallin on ihan alkuperäinen ja alkuperäisessä asennossa.
https://fi.rsdelivers.com/product/panas ... nm/0424049
Moottori saattaa olla tälläinen, tyyppiä en näe kun merkintä on niin ahtaassa paikassa.
https://fi.rsdelivers.com/product/panas ... -1/0424144
Lisäksi metallifirma sorvasi aksilan sovitusholkin. Vaihteistomoottorin pyörimistopparina on vain lattaraudan pätkä.
Sitten vielä piti vaihtaa polttimessa oleva isompi ketjuratas muutamaa piikkiä isompi. Alkuperäiselläkin toimi mutta syötönsäätövara oli toiseen suuntaan tapissa. Ratas löytyi Etrasta, maksoi reilun kympin verran. Pidempi ketju muutaman euron.
Vaihteiston hintaa en muista, mutta oli jonkinverran kalliimpi kun ecotecin oma, joka ei yleensä kauaa kestänyt kun muoviratas korkkasi.
Ai niin, jäi vielä... Puhallin on ihan alkuperäinen ja alkuperäisessä asennossa.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 18.11.2019 21:45:48
Re: Ecotec Huoltoa
Ok hyvä tietää tuo moottori homma. Mulla on kyllä tuo puhallin moottori pystyasennossa (A25 kw). Ei tuo moottori mahdu tolle puolelle mut onhan se rakennettivissa.
Re: Ecotec Huoltoa
Minun mielestä tuohon kannattaisi laittaa moottori-vaihteistoksi SBG. 200;1 vaihteistolla kuulalaakeroituna.
Toinen vaihtoehto alkuperäistyyppinen metallirattailla.
Toinen vaihtoehto alkuperäistyyppinen metallirattailla.
Re: Ecotec Huoltoa
Sulla taitaa olla tälläinen vanhempi A3-mallin Ecotykki?Pyry. Ecotec kirjoitti: ↑03.12.2019 17:26:01Ok hyvä tietää tuo moottori homma. Mulla on kyllä tuo puhallin moottori pystyasennossa (A25 kw). Ei tuo moottori mahdu tolle puolelle mut onhan se rakennettivissa.
Tuollaiseen ei taida fiksusti saada tuota Panasonicin vaihteistomoottoria.
Tuossa Panasonicin laatikossa on myös kuulalaakerit.
Minkälainen tuo SBG on, missä myynnissä, onko linkkiä?
Re: Ecotec Huoltoa
Tuo SBG on samannäköinen. Näitä käyttävät melkein kaikki poltinvalmistajat ruuvimoottoreina. Näitä on monenkokoisia.
Tuohon A4 voisi olla 1:250 välitys vielä sopivampi. Pyörii 6 kier min.alkuperäinen ilmeisesti 5.3 kier, min.
Saa kait tuohon A3 seenkin rakennettua.
Suomessa Powermotion.FI Myy SBG moottorivaihteistoja.
Tuohon A4 voisi olla 1:250 välitys vielä sopivampi. Pyörii 6 kier min.alkuperäinen ilmeisesti 5.3 kier, min.
Saa kait tuohon A3 seenkin rakennettua.
Suomessa Powermotion.FI Myy SBG moottorivaihteistoja.
Re: Ecotec Huoltoa
Kiitos, löytyi SBG:n sivut ja tiedot. Tuohon SBG:hen näyttäis tosiaan saavan kaksi harvempaakin välitystä 200:1 ja 250:1. Panasoniciin on saatavilla harvimpana tuo 180:1. Kierroksia SBG:n moottorissa on vähän vähempi kuin Panasonicissa 1200-rpm/1250-rpm.
SBG:llä saa kierrokset siedettävän lähelle oikeaa, eli 6 ja 4,8-rpm. Panasonicilla noin 7-rpm, joten poltinta joutuu "ratastamaan" että saa syötön oikeisiin säätöihin.
Mutta... Tuo SBG moottori/vaihteisto paketti on noin sentin verran pitempi kun Panasonicin vastaava, joten SBG ei mahdu A4-Ecoteciin ilman rälläköintiä, kun tuon Panasonicin saa just ja just mahtumaan, kun sen kokoaa paikalleen. Sekään ei pakettina mene millään tohon välikköön.
Saahan nuo molemmat helposti sovitettua tuohon vanhempaan Ecotecin A3-malliin sopimaan, mutta aika pitkälle se jää pönöttämään polttimen taakse, Kansikotelo ei ainakaan enää mene paikalleen, onko se pakko paikallaan ollakaan.
Kävin peilin kanssa tiirailemassa tuon mun moottorityypin, se oli M61X6G4GGA ja vaihteisto siis MX6G180B
Tuolla kyseisen Panasonicin tietoja sivulla 9. Paremmat mitat löytyy sivulta 30. https://www.oemmotor.se/ui/product-reso ... 9A9B9C8A70
SBG:llä saa kierrokset siedettävän lähelle oikeaa, eli 6 ja 4,8-rpm. Panasonicilla noin 7-rpm, joten poltinta joutuu "ratastamaan" että saa syötön oikeisiin säätöihin.
Mutta... Tuo SBG moottori/vaihteisto paketti on noin sentin verran pitempi kun Panasonicin vastaava, joten SBG ei mahdu A4-Ecoteciin ilman rälläköintiä, kun tuon Panasonicin saa just ja just mahtumaan, kun sen kokoaa paikalleen. Sekään ei pakettina mene millään tohon välikköön.
Saahan nuo molemmat helposti sovitettua tuohon vanhempaan Ecotecin A3-malliin sopimaan, mutta aika pitkälle se jää pönöttämään polttimen taakse, Kansikotelo ei ainakaan enää mene paikalleen, onko se pakko paikallaan ollakaan.
Kävin peilin kanssa tiirailemassa tuon mun moottorityypin, se oli M61X6G4GGA ja vaihteisto siis MX6G180B
Tuolla kyseisen Panasonicin tietoja sivulla 9. Paremmat mitat löytyy sivulta 30. https://www.oemmotor.se/ui/product-reso ... 9A9B9C8A70
Viimeksi muokannut --IMSL--, 06.12.2019 22:29:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.